Alle ondernemers moeten hun administratie bijhouden. Echter, bent u een eenmanszaak, maatschap of vof en betaald u minder dan €1345 omzetbelasting per jaar? Dan kunt u de ontheffing administratieve verplichting aanvragen, maar is dat handig?

Een voordeel is dat u geen btw aangifte meer hoeft te doen, dat scheelt tijd. Ook rekent u dan geen btw meer op uw verkoopfacturen. De administratieve stukken dient u echter wel volgens de reguliere termijnen te bewaren.

Een nadeel is dat u geen btw meer mag aftrekken. U doet immers geen aangifte meer. Ook kan het zijn dat u soms wèl aangifte moet doen en dit is naar eigen verantwoordelijk. Dit zijn enkele voorbeelden van wanneer u toch aangifte moet doen:

  • U koopt goederen of diensten uit een andere EU-land
  • Er is btw naar u verlegd
  • U verkoopt een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel aan een afnemer in een ander EU-land
  • U koopt een nieuw of bijna nieuw vervoermiddel van een leverancier uit een ander EU-land
  • U koopt accijnsgoederen in een ander EU-land